Srbija sa 7.565.761 stanovnikom ima oko 2,2 miliona vozila na svojim drumovima (automobili, motocikli, autobusi, kamioni, privredna vozila), koja se “napajaju” na više od 1.100 benzinskih stanica i TNG punionica. Ima li ih previše, što bi rekli “na svakom ćošku”, ili nam se to samo čini jer ih često viđamo i tamo gde ne bi trebalo da se nalaze? Po našoj poslednjoj analizi, u Srbiji ima tačno 1.115 benzinskih stanica, a da li je to mnogo, ili malo, ne mogu reći, jer nema pravila koliko treba da ih bude po kilometru. U svakom slučaju je previše za ovaj nivo prometa derivata, koji iz dana u dan, iz godine u godinu beleži pad, kaže Tomislav Mićović, generalni sekratar Udruženja naftnih kompanija Srbije.
Srbija sa 7.565.761 stanovnikom ima oko 2,2 miliona vozila na svojim drumovima (automobili, motocikli, autobusi, kamioni, privredna vozila), koja se “napajaju” na više od 1.100 benzinskih stanica i TNG punionica.
Ima li ih previše, što bi rekli “na svakom ćošku”, ili nam se to samo čini jer ih često viđamo i tamo gde ne bi trebalo da se nalaze?
- Po našoj poslednjoj analizi, u Srbiji ima tačno 1.115 benzinskih stanica, a da li je to mnogo, ili malo, ne mogu reći, jer nema pravila koliko treba da ih bude po kilometru. U svakom slučaju je previše za ovaj nivo prometa derivata, koji iz dana u dan, iz godine u godinu beleži pad - kaže za “Novosti” Tomislav Mićović, generalni sekratar Udruženja naftnih kompanija Srbije.
Benzinske pumpe su kod nas nicale kao pečurke devedesetih godina. Sada ih je nešto manje, ali sa završetkom Koridora 10, na kome se trenutno nalazi 37 benzinskih stanica očekuje se izgradnja još sedamdesetak!
Treba odmah napomenuti da je kod nas tržište naftnih derivata već više od dve godine liberalizovano. Svaka kompanija sama određuje cenu u svojoj maloprodajnoj mreži, ali vozači od toga nemaju neku korist, jer najveći igrač NIS, diktira cene, pa se svi trude da cenovno budu “tu negde”.
Ako se poredimo sa regionom, BiH takođe ima previše benzinskih stanica kao i Srbija s obzirom na broj stanovnika, putnu mrežu, broj registrovanih vozila. U Republici Srpskoj ima 389 i još 695 u Feredaciji BiH. U Hrvatskoj, koja ima znatno manje stanovnika i broj registrovanih vozila, ali sa neuporedivo boljom putnom mrežom, toči se na 798 benzinskih stanica. Slovenci imaju manje od 600. U Makedoniji poslednjih godina sve ih je više, pa prema poslednjim podacima 967. Bugari imaju nešto više od 2.500, a Rumuni 2.458, razvijena Austrija 2.716.
Cene i promet
Cene goriva razlikuju se od pumpe do pumpe i to u okviru iste kompanije. “Naftaši” to objašnjavaju konkurencijom, rastojanjem između pumpi, prometom... Tako, gorivo može da bude skuplje na onim benzinskim stanicama gde je promet veći, što nema ekonomske logike. Vozače, zato, čeka “šišanje” na pumpama duž auto-puteva.