Klasično predstavljanje destinacije više nema publiku

Bez autora
Dec 01 2013

Velika je greška zanemariti turizam kao značajnu privrednu delatnost, potrebno je što pre stvoriti uslove za dalji razvoj, razviti dugoročnu strategiju i postaviti je kao vodeću granu društvenog i ekonomskog razvoja. A promocija se ne može raditi na klasične načine. Internet servisi i onlajn buking preuzimaju ulogu. Potrebno je predstavljati se veb-sajtovima, na svim jezicima, a finansiranje marketinga bi trebalo za državu da bude imperativ. Slobodan Unković, direktor Departmana za međunarodne odnose Univerziteta Singidunum, na jučerašnjoj diskusiji o perspektivama turističke promocije Srbije na globalnim internet servisima je istakao značaj koji turizmu pridaju zemlje savremenog sveta, kao i potrebu da se preispita mesto koje on zauzima u Srbiji u odnosu na druge privredna grane.

Klasično predstavljanje destinacije više nema publikuVelika je greška zanemariti turizam kao značajnu privrednu delatnost, potrebno je što pre stvoriti uslove za dalji razvoj, razviti dugoročnu strategiju i postaviti je kao vodeću granu društvenog i ekonomskog razvoja. A promocija se ne može raditi na klasične načine. Internet servisi i onlajn buking preuzimaju ulogu.

Potrebno je predstavljati se veb-sajtovima, na svim jezicima, a finansiranje marketinga bi trebalo za državu da bude imperativ - kazao je Slobodan Unković, direktor Departmana za međunarodne odnose Univerziteta Singidunum, na jučerašnjoj diskusiji o perspektivama turističke promocije Srbije na globalnim internet servisima.

On je istakao značaj koji turizmu pridaju zemlje savremenog sveta, kao i potrebu da se preispita mesto koje on zauzima u Srbiji u odnosu na druge privredna grane.

- Imali smo izuzetno uspešnu godinu u turizmu, a prema mnogim pokazateljima, nastavlja se trend rasta u svetu. Praktično, od 2004. imamo stalni rast međunarodnog turizma, koji je bio za 1,5 do dva odsto veći od BDP-a u svetu. Istina, taj rast privremeno je bio usporen poslednjih meseci 2008. sa pojavom ekonomske krize. Tada su vođene velike rasprave i bilo je eksperata koji su smatrali da su došli crni dani za međunarodni turizam, ali su drugi tvrdili da će turizam znatno pre drugih delatnosti da izađe iz krize. I tako je i bilo, jer već 2010. imamo rast za gotovo šest-sedam procenata - naglasio je Unković.

Prema njegovoj proceni ove godine rast međunarodnog turizma iznosiće od 4,2 do 4,5 odsto, što znači da se može očekivati potrošnja od 1,35 milijardi dolara. To su, kaže, izuzetni rezultati, s obzirom da je u zemljama EU ove godine zabeležena stagnacija i visoka stopa nezaposlenosti.

Direktor međunarodnog sajma turizma u Beogradu Nikola Andrić dodao je da su zvanični pokazatelji o učešću turizma u BDP-u i potrošnji turista neprecizni, jer postoji veliki udeo u sivoj i crnoj zoni, pa se, prema njegovim rečima, Srbija nalazi u velikom suficitu, a prihod koji turizam donosi je znatno veći.

- Turizam je uz privredu u Srbiji jedina grana koja je drži iznad linije odlaska u nepovrat. Pored porasta upotrebe onlajn promocija, turistički sajmovi gube na značaju, iako su veliki podstrek za grad u kom se održavaju, a i najjeftiniji su oblik predstavljanja. Država treba da shvati značaj finansiranja marketinga. Tako se u Istri, primera radi, za onlajn promocije odvaja 80 odsto budžeta. Takođe, država treba da shvati da su turizmu potrebna podsticajna sredstva, ali da ta sredstva nisu klasične subvencije, ova ulaganja donose dugoročnu, ali sigurnu dobit - kazao je Andrić.

Zoran Đukanović, direktor preduzeća Duke and Peterson i dugogodišnji urednik Trevl magazina, rekao je da je srpska turistička onlajn prezentacija na dobrom nivou, ako se uzmu u obzir predstavljanja turističkih organizacija, Beograda kao destinacije, noćnog života, različitih hotela.

- Ipak, promocija ne može rešiti sve probleme. A od države se ne može previše očekivati. Lični sam zagovornik teze da država treba da stvori osnove. Ali, mi nemamo posebno ministarstvo koje će se baviti turizmom, nema kontinuiteta vlasti, i ne očekujem da se nadležno ministarstvo temeljno bavi potencijalima turizma jer nema kapacitete za to, pored gomile gorućih pitanja koja treba rešavati. S druge strane, u turističkom sektoru nisu objedinjene snage agencija, hotelijera, i turističkih organizacija - istakao je Đukanović i dodao da je još jedan bitan problem kojim se niko ne bavi, a u kontekstu promocije, kako se predstavljamo i kakvu pretpostavku o nama ima strani turista.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik