Trebaju li nam novi tržni centri?

Bez autora
Nov 04 2013

U proteklom periodu bila je najavljena izgradnja nekoliko tržnih centara u Beogradu, ali se trenutno gradi samo objekat u Zemunu. Novca nikad manje, a građanima nikad dosta mesta za kupovinu. I onima koji nisu verni pratioci mode odgovara što veći i bliži tržni centar. Dobro poznate, ali i nove svetske brendove, Beograđani će moći da pazare na novim lokacijama. Od nekoliko najava ritejl parkova i tržnih centara, najpre bi trebalo da bude završen maloprodajni park "Uan Belgrejd" (One Belgrade) u Zemunu. Osim njega, najavljena je izgradnja tržnih centara "Delta planet", "Višnjička Plaza", kompleksa u Bloku 41a na Novom Beogradu i dr. Međutim, ekonomska kriza i niska kupovna moć građana uticala je da neki investitori odlože izgradnju.

Trebaju li nam novi tržni centri?U proteklom periodu bila je najavljena izgradnja nekoliko tržnih centara u Beogradu, ali se trenutno gradi samo objekat u Zemunu, piše portal "eKapija".

Novca nikad manje, a građanima nikad dosta mesta za kupovinu. I onima koji nisu verni pratioci mode odgovara što veći i bliži tržni centar.

Dobro poznate, ali i nove svetske brendove, Beograđani će moći da pazare na novim lokacijama. Od nekoliko najava ritejl parkova i tržnih centara, najpre bi trebalo da bude završen maloprodajni park "Uan Belgrejd" (One Belgrade) u Zemunu.

Osim njega, najavljena je izgradnja tržnih centara "Delta planet", "Višnjička Plaza", kompleksa u Bloku 41a na Novom Beogradu i dr. Međutim, ekonomska kriza i niska kupovna moć građana uticala je da neki investitori odlože izgradnju.

Kako je "eKapiji" rekao jedan konsultant za nekretnine, koji je želeo da ostane neimenovan, najveći problem je pad kupovne moći pa zakupci dobro analiziraju tržište pre nego što odluče da uđu u novi šoping centar.

"Svaka nova radnja 'jede' prethodnu, tako da ako već imaju nekoliko radnji u postojećim šoping centrima neće da uđu u novi. Investitori ne mogu da započnu izgradnju ako nisu sigurni da mogu privući zakupce, što je dovelo do zastoja na tržištu", objašnjava on.

Sa druge strane, u kompaniji "CBS Internešnel" (CBS International) smatraju da tržište maloprodajnih prostora u Srbiji beleži sve veće interesovanje stranih i domaćih investitora.

"Imajući u vidu nerazvijenost upravo ovog dela tržišta u poređenju sa regionom, kao i promenjene ekonomske prilike, investitori se sve više opredeljuju za koncept ritejl parkova s obzirom na niže troškove ulaganja i kraći vremenski period izgradnje", kaže za "eKapiju" Goran Živković, zamenik direktora "CBS Internešnel", deo CBRE grupacije.

"Shodno tome, investitori su u mogućnosti da tržištu ponude niže rente, pa i time privuku brojne brendove koji ranijih godina nisu bili prisutni u Srbiji. Kada je reč o tržnim centrima, Beograd sa samo tri moderna tržna centra koja mogu da se uporede sa zapadnim primerima", podseća on.

Sagovornik "eKapije" kao primer brenda koji je zainteresovan za širenje na našem tržištu navodi H&M.

"Jedan od najpoznatijih modnih lanaca, dugoočekivani švedski brend, otvorio je svoje prve radnje u Beogradu u tržnim centrima 'Delta siti' i 'Stadion', dok se naredne godine očekuje i ulazak H&M-a u ritejl parkove 'BIG CEE' u Novom Sadu i 'Aviv Park' u Pančevu", najavljuje Živković.

On ocenjuje da lokacijski posmatrano centru grada nedostaje savremenih tržnih centara u poređenju sa Novim Beogradom gde se nalazi oko 60% ukupnih maloprodajnih kapaciteta različitih formata.

"Sa otvaranjem 'Stadion' šoping centra, ukupna ponuda maloprodajnog prostora u Beogradu je dosegla nivo od 230.000 kvadrata u 2013. godini, što čini 140 metara kvadratnih maloprodajnog prostora na 1.000 stanovnika. Uprkos znatnom povećanju, ponuda je daleko ispod regionalnog proseka koji iznosi 475 kvadrata na 1.000 stanovnika", objašnjava Živković.

On kao primer, navodi Zagreb koji, sa populacijom od skoro 800.000, upola manji od Beograda, ostvaruje prosek od skoro 600 kvadrata maloprodajnog prostora na 1.000 stanovnika, odnosno četvorostruko više od Beograda.

"Uan Belgrejd", Zemun

Radovi na izgradnji maloprodajnog parka "Uan Belgrejd" u Zemunu privode se kraju, a prema saznjanima "eKapije", prvi kupci se u ovom objektu očekuju u julu 2014. godine.

"Radovi započeti u junu ove godine idu prema planiranoj dinamici. Objekat završavamo oko Nove godine. Izgradili smo 16.000 kvadrata poslovnog prostora, spolja uredili oko 20.000 kvadrata. Prema najavama investitora, objekat bi trebalo da bude otvoren u julu naredne godine i da u njemu nađe mesto oko 30 zakupaca", kaže Miroljub Purić iz kompanije "Energogrup" koja je generalni izvođač radova.

"Višnjička plaza", Karaburma

Od ostalih najavljenih investicija u tržne centre, najizvesnija je izgradnja "Višnjičke plaze".

Kako su "eKapiji" rekli u izraelskoj kompaniji "Plaza centers" dobili su lokacijsku dozvolu, a kada dobiju građevinsku dozvolu počeće izgradnju objekta.

"Očekujemo da ćemo građevinsku dozvolu dobiti do kraja ove godine. Gledajući iz sadašnje perspektive nadamo se da ćemo otvoriti šoping centar na jesen 2015, ali sve zavisi od dobijanja građevinske dozvole", rekao je za "eKapiju" Sagiv Meger, direktor kompanije "Plaza centers" za Srbiju.

Međutim, prema uvidu u Registar investitora na zvaničnoj internet prezentaciji grada Beograda, kompaniji "Plaza centers", odnosno njihovoj ćerki firmi "Leisure group", je u martu ove godine izdata građevinska dozvola (br. IX-20 - 351.72 - 1/ 2013) za objekat u Višnjičkoj ulici 84.

Tržni centar na Karaburmi, kako je najavljeno, prostiraće se na 48.000 kvadrata, a vrednost investicije dostići će 100 miliona evra. Kompleks će takođe posedovati i slot klub, fitnes centar, kao i multipleks bioskop sa 10 sala kojim će upravljati poznata austrijska kompanija "Sinepleks".

"Delta planet", Autokomanda

Kompanija "Delta" najavila je izgradnju šoping centra "Delta planet" za početak 2013. godine ali je izgradnja odložena.

"Za 'Delta Planet' je obezbeđena lokacija, sada se završava projektovanje, radi se na obezbeđivanju finansiranja i na dobijanju svih neophodnih saglasnosti i dozvola za početak radova", rekao je za "eKapiju" Vojislav Glavinić, generalni direktor "Delta ril estejta" (Delta Real Estate).

"Uzimajući u obzir najave o menjanju zakona o planiranju i izgradnji neophodno je sačekati nova zakonska i podzakonska rešenja i početak njegove implementacije, tako da sada sa sigurnošću ne možemo reći kada ćemo dobiti dozvole", navodi Glavinić.

Glavinić kaže da sve vreme rade na poslovima izdavanja za koje su angažovali kompaniju "Džons Lang Lasal" (Jones Lang LaSalle -JLL).

"Do sada su potpisani ugovori sa 'Karfurom' (Carrefour) i sa 'Sinestarom' (Cinestar) koji ce u Srbiju doneti i prvi bioskop sa Ajmaks (IMAX) tehnologijom, a očekujemo i više od 30 novih brendova koji ce se takođe prvi put pojaviti na našem tržištu", naveo je sagovornik "eKapije" i dodao da sa "Karfurom" imaju stratešku saradnju u pronalaženju novih lokacija za njihove objekte, tako da je u toku razmatranje nekoliko lokacija.

"Delta planet" bi trebalo da se prostire na 200.000 kvadrata, da ima oko 250 radnji, a vrednost investicije je oko 200.000 miliona evra. Objekat bi trebalo da bude završen za 18 meseci od dana početka izgradnje.

"Napredov" kompleks, Blok 41a

Građevinsko preduzeće "Napred" planiralo je da ove godine počne izgradnju stambeno-komercijalnog kompleksa u novobeogradskom Bloku 41a.

Međutim, kako "eKapija" saznaje u tom preduzeću, još nije pronađen novac za ovaj kompleks.

"Za mesec dana ćemo imati nove informacije u vezi sa ovom investicijom", rekli su "eKapiji" u "Napredu".

Kompleks bi trebalo da bude izgrađen na uglu Bulevara Milutina Milankovića i Ulice omladinskih brigada, na građevinskoj parceli od oko dva hektara.

"Osnovana je firma 'Napred 41' još pre šest godina. Tada je bila planirana izgradnja četiri kule ali su austrijski investitori odustali. Našli smo novog partnera 'Karfur'. Ta frima je oslonac šoping centra jer bi uzeli oko 12.000 m2 za njihov hipermarket. Drugi deo bi bio rezidencijalni koji ćemo izgraditi sa kooperantima, a za šoping centar smo u traženju pravog strateškog partnera", izjavio je ranije za "eKapiju" Vitomir Perić, član Odbora direktora kompanije "Napred".

"Vest 65", Novi Beograd

Kompanija "PSP Farman" uselila je ove godine prve stanare u kompleks u beogradskoj ulici Omladinskih brigada i započela pripremu nastavka izgradnje tog kompleksa.

Prva faza bi trebalo da bude završena za dve godine, nakon čega bi trebao da počne izgradnja druge faze odnosno kule sa poslovnim prostorom i hotelskim apartmanima, koja će biti visoka 146 metara.

"U drugoj fazi izgradnje 'Vesta 65' (West 65) planiran je trgovački centar, u okviru koga će biti veliki velnes centar sa bazenom, hipermarket i tridesetak maloprodajnih objekat u kojima će se prodavati najkvalitetnija robu", izjavio je ranije za "eKapiju" Branko Trkulja, generalni direktor "Ferli investors" (Farley Investors), kompanije u sastavu "PSP Farmana" koja vodi ovaj projekat.

Tržni centar "Rajićeva", Knez Mihailova

Otvaranje šoping centar u Rajićevoj ulici u centru Beograda planirano je za 2015. godinu. Bar su tako objavili investitori, kompanija ABD, u maju ove godine.

Međutim, u kompaniji ni danas nemaju informaciju o početku izgradnje tog objekta.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik