Najveći izvoznici iz Srbije su multinacionalne kompanije. Preko njih se plasira više od polovine srpskog izvoza, a prva na spisku je “Ju-Es stil”, koji je za prvih osam meseci ove godine izvezao robu vrednu 564,8 miliona dolara. Do stranih kupaca daleko se teže probija roba srpskih malih i srednjih preduzeća, pa je njihova šansa u tome da postanu deo lanca dobavljača velikih kompanija. Glavna prednost je što imaju ugovorenog kupca. Tako su pošteđeni troškova promocije svog proizvoda. Kada ste u lancu velikih dobavljača, imate poznatog kupca i vaša roba se nalazi na nekom tržištu. Za malo preduzeće je problem da nastupa na inostranom tržištu. Mora da nastupa na sajmovima, da nađe kupca, da ima sve neophodne sertifikate i bankarske garancije. To je teže nego kada radi za veliku kompaniju i imate ugovorenu prodaju. Važno je, međutim, da deo proizvodnje ipak samostalno plasira na tržište. U vreme krize su neke od tih velikih kompanija posustale, nisu plaćale i onda su za sobom povukle i mala preduzeća...
Najveći izvoznici iz Srbije su multinacionalne kompanije.
Preko njih se plasira više od polovine srpskog izvoza, a prva na spisku je “Ju-Es stil”, koji je za prvih osam meseci ove godine izvezao robu vrednu 564,8 miliona dolara. Do stranih kupaca daleko se teže probija roba srpskih malih i srednjih preduzeća, pa je njihova šansa u tome da postanu deo lanca dobavljača velikih kompanija.
Glavna prednost je što imaju ugovorenog kupca. Tako su pošteđeni troškova promocije svog proizvoda.
- Kada ste u lancu velikih dobavljača, imate poznatog kupca i vaša roba se nalazi na nekom tržištu - objašnjava Goran Džafić, zamenik direktora Nacionalne agencije za regionalni razvoj.
- Za malo preduzeće je problem da nastupa na inostranom tržištu. Mora da nastupa na sajmovima, da nađe kupca, da ima sve neophodne sertifikate i bankarske garancije. To je teže nego kada radi za veliku kompaniju i imate ugovorenu prodaju. Važno je, međutim, da deo proizvodnje ipak samostalno plasira na tržište. U vreme krize su neke od tih velikih kompanija posustale, nisu plaćale i onda su za sobom povukle i mala preduzeća. Zato je važno da deo proizvodnje samostalno plasirate za svaki slučaj.
Među velikim kompanijama za koje rade neše firme je i “Metro”. Ona proizvodi svoju robnu marku u saradnji sa našim proizvođačima.
- U ovom trenutku više od 70 lokalnih firmi proizvodi više od 430 artikala pod imenom robne marke “Metro”. Od toga deset proizvođača ima mogućnost da izvozi u druge zemlje u kojima poslujemo i oni trenutno izvoze više od 80 artikala - kažu u “Metrou”.
- Izvoze u Hrvatsku, Mađarsku, Rumuniju, Češku, Slovačku, Bugarsku, Ukrajinu i Austriju. Plasira se zamrznuto voće, maslinke, kakao krem, čokoladne bananice, keks, čips i oko 30 artikala proizvedenih za odeljenja deterdženata i kozmetike.
Najveći izvoznici
Drugo mesto među izvoznicima iz Srbije zauzima “HIP-Petrohemija Pančevo” sa plasmanom vrednim 179,9 miliona dolara u prvih osam meseci ove godine. Treća je “Valjaonica bakra Sevojno” (158,3 miliona dolara) i Naftna industrija Srbije (142,4 miliona). “Tigar gume” je peti na listi (124,6 miliona), a prate ga “Impol Seval” (115,5 miliona), “Hemofarm” (97,5 miliona dolara), “Tarket” Bačka Palanka (81,4 miliona), “Tetra pak” (70,3 miliona) i “Simens” (70,1 milion dolara).